2014. január 30., csütörtök

Hitvallás vagy amit akartok

Gondolatok az ÚTról

Gyakorlott túrázóként, alapból sokat töprengő ember vagyok. Egy 6-7 hónapos 7500-8000 kilométeres, civilizációnak hátat fordító túra, pedig óhatatlanul milliónyi gondolatot szül. Egy ilyen humán erejű megmozdulásra a felkészülés, nem csak abból áll, hogy százezreket hagyunk ott egy ilyesmire szakosodott boltban. Inkább a gondolataimat kell összeszednem. Szembe kell néznem félelmeimmel, gyengeségeimmel, hiszen ismernem kell útitársam, azaz önmagam.
   
Mi is az út nekem? Próbálom még azelőtt megfogalmazni, mielőtt megélném, megismerném. Eddig többnyire inkább közlekedtem, helyzetet változtattam. Kicsit képmutatónak érzem, hogy olyanról írok, amit nem ismerek. De kíváncsi vagyok, hogy mi lesz a különbség, ha út közben leszek és mi lesz, ha abbahagyom.
Látom az egymást követő hegyeket, dombokat, síkságokat. A madarak sokhangúságát, a virágok sokszínűségét, a rovarok milliárdjait, a sokféle ízű, illatú nőket, az őket körülvevő stílust, vagy ezeknek hiányát. Érzem, ahogyan az eső megfagy rajtam, jég borít, de ezt a jeget én választottam, nem lenne illendő bosszankodnom miatta. Sőt örülnöm illene, mert próbára tesz, megtisztel azzal, hogy rajtam múlik el. Cseppenként megy vissza az örök körforgásba, majdnem olyan cseppekben, mint amilyen cseppekben én érkeztem.  De érzem a tikkasztó forró szárazságot is. A fülembe doboló vért, a taplószerű számat. De így megvan az esélyem a reménykedésre. Kényelmes ágyban fekve nem lenne. Evés, ivás után csak agonizálni lehet, várni a biztosat. Ez kényelmes, de messze van az élettől.  ’Várni a biztosat’, hát út közben semmi sem biztos, csak az, hogy egyszer vége lesz. Mikor és hogyan? Ezeket hála Istennek nem tudjuk. Nem a cél a fontos, nem is a részvétel, nem is az oda vezető lépések, tekerések. Hanem az, ami a koszon kívül ránk tapad. Mint a Kisöreg a kocsmából, aki az utolsó ötszázasából meg szeretne hívni egy kólára, és azzal teszünk Neki rosszat, ha nem fogadjuk el. Milyen büszkén és örömtelin mesélné: ’…egyszer megvendégeltem egy vándort, aki…’. Meg a helyi benzinkutas, akihez csak begurul az ember fia levegőt vételezni és azt sem tudja, már, hogy hol volt. De neki több, mert Ő oda született és nem is volt máshol, ott is marad, de beszívja a szagot, látja az arc pirosán az előbbi pipacsmezőt, meg az eddigi naplementéket és kicsit Ő is utazik. Felelősség is ez. Vagy a Hölgy a kávézóból, ahol a kulacs mellett a gyomorba is kerülhet a tehetősebbnek. Ő annak is örül, hogy az ő gyermeke nem ilyen, ’És különben is, ilyen időben sátorral?’. 

Látom a határokat, amik lehet, hogy nincsenek, csak azt mondjuk, hogy át kell lépni. Mi az, hogy átlépni? Ahhoz még felállni sem kell. Csúcsok, kilométerek, áthajlások, emelkedők, hó, jég, eső, tűző nap, fájdalmak és örömök, ezek nem határok, hanem állapotok. Folyton mozognak, változnak s velük én is. Ha lépek nem csak én megyek előre, hanem a Föld is hátra. Hol itt a határ? Inkább erő. Csak van, aki fizikának nevezi, s van, aki Istennek, megint más energiának. Én maradok az erőnél, de még a szó hétköznapi jelentésének sincsen határa. Ha nincs elég, akkor sem áll meg semmi. Talán csak mi, egy időre, amíg rá nem jövünk, hogy ez sem határ, hanem kereszteződés. Próbálunk továbbmenni, vagy fordulunk visszafelé, de ott van még a jobbra és a balra, meg ami köztük van. VÉGTELEN. De bármerre is megyek, én ÉN vagyok. Nem hiszem, hogy egy út lehet jó vagy rossz. Csak azt kell megérezni, hogy mit jó felszedni és mit jobb otthagyni. De amit otthagyunk, azt is nézzük meg. Kóstoljuk, szagoljuk, próbáljuk, tegyük és legfőképpen értsük meg. Csak ha ismerjük, akkor tudjuk megítélni, bár szerintem akkor is önzőn, egyoldalúan. Hiszen nincsen fekete és nincsen fehér. Talán még idő sincs, s ha van, akkor mi igazodunk hozzá, vagy ő hozzánk? Vagy csak nevet, hogy egyáltalán foglalkozunk vele, hiszen Ő is határtalan. S ki tudja tér van-e? S mi benne vagyunk-e? Voltunk-e, leszünk-e? Érzem, hogy voltam, érzem, hogy vagyok és tudom, hogy leszek. Mert nem félek tőle. Csak attól félünk, amit nem ismerünk. Amit ismerünk attól már nem. Azon már túl vagyunk. Így vagy úgy, de túl vagyunk. Legfeljebb nyaljuk sebeinket, sajnálkozunk és üvöltünk. De már nem félünk tőle. De akkor mégis mitől félek én. Egyszóval talán úgy mondanám, a testemtől. Pusztul, gyengül, labilis. Folyton változik, hol fejlődik, hol hanyatlik. De ő véd meg, ezért figyelnem kell és vigyáznom rá. Ismerni és érteni kell, de nem milliméterről milliméterre, hanem a nagy egészet. Nem elveszve a részletekben, mert az még a végtelen időt is felemészti. Tehát egyszerű és bonyolult, és én félek tőle. Félek, hogy nem elég arra a tapasztalásra, amit szeretnék megélni. Félek, hogy cserbenhagy, amikor nagy szükségem lenne rá. Aztán a betegség. Ízlelgetem a szót. Nem csúnya, nem esik rosszul kimondani és mégis félek tőle. Nem a halál miatt, azt már megszoktuk. Naponta látjuk, szagoljuk, ízleljük, tapasztaljuk, rutinból halunk. Nem, nem a halál miatt, csak úgy. Nem tudom az okát, talán egyszer szánok rá pár hetet és megkeresem. Azt hittem, hogy eltértem az út megfogalmazásától, de mégsem. Nekem ez az út.  Nem amikor a kilométerek gyűlnek vagy fogynak. Akkor még is miért megyek és nem a konyhaasztalnál töprengek, vagy a puha szőnyegen hasalva??? Egyszer már megpróbáltam megfogalmazni, most megpróbálom újra. Talán kalandvágy, talán tapasztalatszerzés. Talán menekülés abból a világból, ami nem tetszik. Abból, amit nem lehet, vagy nem illendő kiiktatni, megváltoztatni. Menekülés az állandó és nyomasztó féltésből, gondoskodásból és megfelelésből. Talán keresek valakit, valamit. Talán. Talán mind, talán egyik sem. Talán: Maktub, meg van írva. Talán csak: ÚT, miértek nélkül. Ahogyan megkívánok egy csokit, egy banánt, ahogyan szeretnék kilépni egy kurta órácskára, napra az útból, hogy a megszokott visszajöjjön és tompítsa az agyam cikázását. Kilépni, mert lusta és kényelmes vagyok, mert kevés az akaraterőm. Ennek változnia kell, ha nem fog, akkor bajban leszek. De lesz honnan kimásznom. Lesz, akit itt hagyok, lesz, akit ott hagyok, lesz, akit viszek, lesz, akit megtalálok. Látok színeket, hallok hangokat, érzek szagokat, tapintok hideget, meleget, puhát és keményet. Pont, mint mások és pont, mint máshol. Semmi különbség? Ki tudja. Ugyanaz az ég, ugyanaz a levegő és mégis más.

Mögöttem van több tízezer kilométer és ki tudja mennyi előttem. Aludtam vagy száz ágyban, földön, kocsiban, sátorban, szabad ég alatt. Voltam fagyban, forróságban, szárazságban és zuhogó hóesésben, mégis mindent újra és újra kell tapasztalnom, ismételnem. Minden itt van a testemen belül és még sincs. Pedig otthon érzem magam ebben a testben, tetszik is, csak ami kívül van rajta az nem tetszik. Akkor pedig útra fel! Addig, amíg rá nem jövök, hogy ’a mi várunk a legerősebb és a mi asszonyaink a legszebbek’, vagy, pont, hogy az „övék”. Valahogy mindig lesz. Valahogy mindig is volt. A jelen pedig látható, érzékelhető. 
Csak győzzük megbecsülni.

El mundo fantastico.
És tényleg, a többi csak illúzió.
Mit lépünk, csak rajtunk múlik, ne bánjuk, de tudjuk mérlegelni és tanuljunk belőle, vagy hagyjuk a fenébe, nyissunk régiségkereskedést és bőgjünk félelmünkben, hogy itt öregszünk meg...
2013.03.16.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése